Sonunda Cenote !! ,,

Dalınmadık su birinkisi kalmasın demiştik ya bu hafta sonunda fırsat bulup Mexico’da Cenote’leri ziyaret ettik.Bizim Mexico dalış operasyonumuz Cozumel ile sınırlı . Anlaşmalı dalış merkezimizde dalışlarımızı , kurslarımızı yapıp günü bitiriyoruz. Yani kendimiz için çok fazla vaktimiz olmuyor.Bu hafta düşük sezondan faydalanıp bir kaç hafta öncesinden programımızı hazırlayıp Cenote’ler için yola koyulduk.

Cozumel’den bizim dalacağımız Cenote’nin bulunduğu Playa Del Carmen’e varmak biraz zahmetli. Öncelikle 40-45 dakikalık bir feribot yolculuğu ile ana karaya varmak gerekiyor.Bu bizim için kolay oldu. Şirketin imkanlarından faydalanıp hiç bilet vs uğraşmadan feribotta yerimizi aldık.Hafif sallantılı bir feribot yolculuğudan sonra anakarada Playa Del Carmen’e vardık.Burda gezmeye hiç vaktimiz olmadı fakat görünüşte ufak turistlik bir kasada gibi .Bol miktarda hediyelik eşya dükkanı mevcut ve güzel kahve yapan yerel kahve dükkanları.Daha önceden konuştuğumuz gibi eski cruise çalışanı eğitmen arkadaşımız Carlos bizi iskelede karşıladı ve bizi hiç vakit kaybetmeden aracı parkettiği otoparka götürdü. Carlos zaten herşeyi çoktan araca yüklemişti. Şimdi tek yapmamız gereken yolculuğun ikinci kısmı olan 40 dakikalık karayolu yolculuğu ile bugün dalışlarımızı yapacağımız Dos Ojos Cenote’sine varmak !!

Cenote en basit tanım ile bir yeraltı mağarasının tavanının çökmesi ile oluşan yerşekli. Zaman içerisinde yeraltı suları , yağmur vs ile mağarasının içerisi su ile doluyor.İçerideki su ve görüş çok berrak çünkü yağmur suları cenote içerisine dolmadan toprak tarafından filtre ediliyor.Bazı noktalarda ise deniz suyu ise tatlı su deniz suyu ile buluşuyor ve içeride kristal bir tabaka oluşturuyor. Cenotelerin okyanus ile bağlantısı yokmuş gibi gözüksede bir çoğunun var.Su sıcaklığı 24-25derece civarında ve sene boyunca bu derecelerde kalıyormuş.Bizim dalış yaptığımız Dos Ojos Cenote sisteminde derinlik 8m ile 12m civarındaydı.Farklı Cenote sistemlerinde farklı derinlikler var bütün sistemler bu kadar sığı değil.

40 Dakikalık bir karayolu yolcuğundan sonra dalış yapacağımız yere vardık.Geceden şiddetli yağış olduğu için Carlos sivrisinekler konusunda bizi uyardı.İyi ki de uyarmış araçtan iner inmez sivrisinek saldırısına maruz kaldık.Geldiğimiz yer baya piknik alanı gibi biryerdi.Top oynayan çocuklar , kahvaltı yapan insanlar vs . Ekipmanlarımızı çıkardık ve vakit kaybetmeden hazırlanmaya başladık.

Dos Ojos İspanyolca İki Göz anlamına geliyormuş ve Dünya’daki üçüncü büyük mağara sistemi.Cenoteler bugün dalgıçlar ve turistler için önemli olsa da geçmişte Maya uygarlığı içinde oldukça önemliymiş. Bu mağaraları kurban törenlerinde kullanıyorlarmış.Bunların en önemlisi Chichen Itza’da bulunan Cenote.Arkeolojik çalışmalarda içeride bir sürü kurban edilmiş insan iskeleti bulunmuş . Bunlardan 2001-2002 yılllarında keşfedilenlerin 13.600 yaşında olduğu tahmin ediliyor.

Hazırlıklarımızı yaptıktan sonra ekipmanlarımızı kuşandık , fenerlerimizi tekrar tekrar kontrol ettik ve mağaranın girişine doğru giden basamaklara yöneldik.Orda bulunan tek dalgıç biz değildik tabi diğer dalış okullarıda hazırlık yapıyordu . Fakat en şanslı bizdik çünkü cenoteye ilk girişi biz yaptık.Girişte manzara ve suyun rengi inanılmaz güzel . Carlos’a göre dalış için en güzel saat çünkü ışığın içeriye giriş açısı tam istediğimiz gibi .

Son kontrollerimizi yaptık ve sivrisinekleri karada bırakıp suya atladık . İçeride oryantasyonu sağlamak için takip etmemiz gereken ipi bulduktan sonra yavaş yavaş içerilerilere doğru ilerlemeye başladık.Binyıllardır oluşan yerşekilleri inanılmaz güzel . Dikitler ve Sarkıtlar . Carlos’un gösterdiği fosil kalıntıları ve inanılmaz berrak bir görüş. Cenote dalışı için kesinlikle çok iyi bir yüzerliliğe sahip olmanız gerekiyor . Dalış boyunca bazen yükselmeniz , dar geçitlerden geçmeniz bazen alçalmanız gerekiyor . Bu esnada yüzerliliği kaybederseniz ve taban ile temas kurarsanız görüşü kaybedebilirsiniz.Hemde binyıllardır oluşan bu doğal güzelliğe zarar verebilirsiniz .

İçeride çok fazla canlı yok normal olarak . Nadiren gördüğümüz ışığımıza gelen ufak balıklar ve duvarda örümcek gibi gezen karidesler dışında . Ilk dalışımızı 45 dakika gibi planlamıştık ve planladığımız gibi bitirdik. İkinci dalış için hiç vakit kaybetmeden tüplerimizi değiştirip bu sefer diğer girişe doğru yöneldik . İkinci dalışta geçitler birinciye göre daha dardı ve bir hava boşluğu bulup 5 dakikalık kafamızı çıkarttık . Tam tepemizdeki delikten içeri giren ışık güzel suda kırılınca çok güzel manzaralar yaratıyordu . İkinci dalışımızı da 40 dakikada tamamlayıp mağaranın girişine ger döndük . Biz sadece tek bir hattı takip ettik ama içeride bir sürü farklı geçitler var . Ama merak edip herhangi birine yönelmek tek yön bilet almak olacağı için çok merak etsek de rotamızdan şaşmadık.

Dalıştan sonra aracımıza dönüp Carlos’un hazırladığı atıştırmalıkları yedikten sonra hiç vakit kaybetmeden tekrar feribota doğru yola koyulduk . Vardığımızda Carlos ile gelecekteki farklı bir Cenote dalışımızı planlarını yaptık ve Carlos’a şimdilik veda ettik . Günün keyfini taçlandırmak için kahvelerimizi aldık ve dönüş yolunda biraz daha şiddetlenmiş olan rüzgar ve dalgalı okyanusda kahvelerimizi yudumlarken Cozumel’e doğru yola çıktık …

Cenote’de rehber olarak çalışmak bence bir zaman sonra sıkıcı olabilir fakat dalış için kesinlikle inanılmaz bir tecrübe . Hala görmek istediğim iki farklı Cenote sistemi daha var . Umarım bu kontratı bitirmeden onlar içinde vaktimiz olur .